Portugal, seekord Lissabon. 1. osa

Tänan teid, armsad, kannatlikult järgmisi lugusid ootamast! Siit need tulevadki, koos selgitusega, kuhu ma vahepeal kadunud olin. Tegin veel ühe tiiru Portugali, et mõelda põhjalikumalt elu üle järele, saada kauneid looduspilte ja teile jälle midagi kirjutada. Eelmisel korral külastasin Portugali põhjaosa, Porto ümbrust. Seekord oli alguspunktiks Lissabon ja sealt liikusin mööda lääne- ja lõunarannikut Faroni. Täna räägin sellest, mis enne reisi algust juhtus ja kuidas Lissabon mind lõpuks vastu võttis.

Ootamatud äpardused kõigepealt

Arvasingi juba, et Lissabon saab kerge vaevaga ära nähtud: lennupiletid taskus, kohustusliku testi eest hulk raha välja käidud ja muudkui teele. Alles check-in’i tegema hakates selgus, et plaan ei tahagi õnnestuda, sest Finnair oli salaja lennu tühistanud ja jätnud selle kohta igasuguse info saatmata. Finnairi valisime aga just sellepärast, et ootamatuste vastu kaitstud olla. Mine sa neid odavamaid lennufirmasid tea!

Selleks ajaks, kui selgus, et lennupiletid on tühja läinud, oli teada-tuntud kallis ja ebameeldiv  test juba tehtud ja ettenähtud reisiaeg tiksuma hakanud. Sel hetkel oli minul juba üsna ükskõik, kuhu reisida, peaasi et reisida (palun ainult mitte Arktika, palun mitte Arktika!). 72 tundi oli aega lennufirmade läbilappamiseks, et mingisse välisriiki jõuda, ideaalsel juhul Portugali. Minul, tähendab, sellist aega üldse ei olnudki, nii et aja pidi kusagilt leidma Õie.

lennukid

Mõni sõna testimisest ja muudest dokumentidest

Kuna testimine on praegu nii päevakajaline teema, siis ütlen mõne sõna ka oma kogemuste kohta. Synlabis võib nüüd nina surkimise asemel ka kurku loputada, kui te seda veel ei teadnud. Saab ikka hulgast rahast kiiresti lahti ja templiga tähtsa paberi kätte. Kellele ei meeldinud nõuka-aeg?

Lisaks on mõistlik reisitargalt.ee lehelt vaadata, milliseid dokumente veel iga külastatava riigi jaoks peab täitma ja nuputama, kuidas neid siis täita. See templiga paber oli aga vaata et tähtsamgi kui isikut tõendav dokument.

Vana hea Ryanair

Õnneks oli Ryanair (kesse muu!) nõus meid ikka Lissaboni viima, pealegi palju odavamalt kui Finnair ja umbes samal ajal. Nii et see, et ma Helsingi asemel Dublini poole põrutan, selgus alles mõned tunnid enne kodu-uksest välja astumist. Aga kui reisi algus nii lappama läks, siis ülejäänud seiklus peab sujuvalt kulgema, eks!

Mitte ei saa jätta märkimata ka seda, et vana hea Ryanair küsis 8€ Tallinn – Dublin ja 8€ Dublin – Lissabon lennu eest. Tagasisõit oli küll märksa kallim. Ja asjade ümberpakkimise käigus Finnairi mõõtu kotist Ryanairi mõõtu kotti muutus pagas hoopis minimalistlikumaks.

Kogu see uute piletite ost ja reisikoti pakkimine leidis aset reedel ja laupäeva varahommikul asusime juba Portugali poole teele. Mul oli ülihea meel, et Helsingi külastus ära jäi, sinna ei tõmmanud mind mitte miski. Dublini lennujaamas jooksime küll järgmisele lennule jõudmiseks väikese maratoni, aga mulle meeldis seal ikka ja maratoni auhinnaks saime selle, et keegi ei hakanud enam pagasi kallal norima.

Kuidas lõhnab Lissabon ja Portugali võrratud pagaritooted

Armas kodune Portugal, siit ma jälle tulen! Portos käimisest on üksjagu aega möödas ja oi kuidas ma tahtsin teada, kas Lissabon on sama ilus! Novembrikuisest Portost ja mõnest selle lähedal asuvast linnast olen juba varemgi kirjutanud.

Lissabon pakkus meile katusekorteris asuvat öömaja, mille A-tähe kujuline lagi oli kohati nii madal, et pidevalt kostsid vaiksed kolksud, kui keegi meist pea ära lõi. Pärast duši all käimist, käterätist turbaniga, muutus olukord palju pehmemaks. Naeruteraapia aga ongi tervisele väga kasulik.

Pühapäeva varahommikul asusime uurima, mida Lissabon meile põnevat pakub. Meie – need olime siis mina, Õie ja Anu. Varahommikune pisut unine meeleolu, kui kohvikupidajad rahulikult toole tänavale külastajaid ootama tõstavad ja kohvimasina käima tõmbavad, on minu arvates eriliselt võluv. Kui kaks muhedat vanapapidest kohvikupidajat mulle sõrmkübara suurusest tassist  tökatisarnast imehead espressot serveerisid, siis meenus, kui kaua ma juba olen igatsenud Portugali pagaritooteid!

Lissabon varahommikul

Pastel de nata on vist kõige tuntumad, traditsioonilised, kaneeliga ülepuistatud kreemikoogikesed. Aga kõik muud koogid ja saiad on ka suurepärased. Minu arvates on kogu Portugali toit kindlapeale minek.

Pastel de nata

Lissabon lõhnabki varahommikul värske kohvi, küpsetiste, nende roosades, lillades ja kollastes õites puude, liiva ja üldse lõunamaa järele. Lõuna paiku hakkab linn täituma ka praekalade ja ruttavate inimeste aroomidest, võtab omaks melu ja sagimise ning üha enam kõrvetava päikese.

Lissaboni õites puud

Lissabon lõhnab kindlasti ka ajaloo järele. On selle linna tõesti asutanud kreeklane Odysseus, nagu legendid räägivad? Juttude järgi on siinkandis  mürgeldanud ka foiniiklased, roomlased ja maurid. Ajalugu vaatab vastu kohvikuseintelt, majade ehituskividelt ja ustelt, tänavasillutiselt ja mujaltki.

Lissabon asub Atlandi ookeani ja Tejo jõe kaldal

Lissabon, Nagu Portogi, on treppide linn, mis asub justkui mitmel korrusel, sest see on ehitatud mägedele. Treppidest ronides saab päris hea trenni ja näeb punaseid majakatuseid. Näeb isegi Tejo jõge.

Siin asub mõnusate kitsaste tänavatega hubane vanalinn ja sõidavad naljakad vanaaegsed trammid. On ka Lissaboni katedraal ehk lihtsalt Sé ja muidugi kirikuid. Juunikuu ilm on päikeseline ja päikeselised on ka portugaallaste naeratused.

Lissabon trepid

Paljude majade seinad on kaetud azulejodega ehk maalitud keraamiliste plaatidega. Ma olen sellest ikka veel vaimustuses! Ostsin endale isegi azulejo-mustrilised sokid.

Mõne maja sein on veelgi edevam.

Kes oskab, valib endale varjulise koha, nagu see kass:

Lõunasöögi ajal askeldas tuttavad kohvikus juba kolm vanahärrat. Tundus, et kohvikupidamise olid võtnud ette kolm sõpra ja kuna tegemist oli mõnusa kohaga, siis läksimegi sinna tagasi. Tõenäosus, et ma kodus nii maitsvat kapsasuppi järele oskan teha, on üliväike.

Ütlen kohe ära, et loodan väga, et Lissabon kutsub mind ükskord tagasi, sest sellest ajast, mis ma siin veetsin, jäi väga väheseks. Ma ei jõudnud isegi metrooga sõita. Järgmisel hommikul kiirustasime juba uusi elamusi otsima. Järgmises loos jutustan, miks me Portugali üldse tulime. Lissabon oli ju kõigest reisi alguspunkt!